Студеничко зидно сликарство представља јединствено дело византијског уметничког стваралаштва и као део светске баштине заслужује посебну пажњу када је у питању његова заштита и обнова. Сачуване целине сликарства из доба Немањића налазе се у наосу Богородичине цркве где се последњих пет година одвијају конзерваторско-рестаураторски радови.
Каснијим обновама оне су делом заколоњене или оштећене, а данас на зидовима и сводовима, постоје велике површине вишеслојног сликарства које се преклапа. Тако осим првобитног из 1208.г. постоје слојеви из 1569.в. и у мањој мери из 19. века. На неким местима су ови слојеви веома повезани, а боје на малтеру прекривају оригинал у потпуности. Велики број оштећења, старих пломби и наслаге шалитре додатно отежавају утврђивање старости појединих слојева зидних слика.
Због тога, током претходног периода упоредо са заштитним, теку и истраживачки радови захваљујући којима је могуће очување свих историјских слојева. Резултати овог пажљивог посматрања и поступног рада у великој мери одређују врсту конзерваторско-рестаураторског деловања. Крајњи циљ је очување свих аутентичних слојева живописа као и могућност њиховог лакшег сагледавања.
Због тога су конзерваторски поступци који се примењују посебно сложени и деликатни, а рестаурацији се приступа након студиозних мултидисциплинарних анализа.
Радови теку на око 100м2 угроженог сликарства у западном травеју и наосу цркве. Приводе се крају радови на композицији Крштење Исуса Христа, Преображење и Ктиторској композицији која се налази изнад самог гроба Светог Симеона.
Свој првобитни одраз добијају и фреске старозаветних пророка у подкуполном простору које су имале и до 1300 оштећења на једном квадратном метру . Све оне су претходних сезона постепено саниране и учвршћене за зидове чији су саставни део, што им обезбеђује још дуго трајање.
До сада је успешно конзервирано и рестаурисано преко 60% целокупног сликарства цркве. Тако су у предходном периоду само у наосу у потпуности завршене целине као што су Благовести, Успење Богородице, Јеванђелисти, Ктиторски натпис и Распеће. У току су припреме за заштиту површина које су до сада биле недоступне, као што је Рођење Исуса Христа и Света Тројица на којима тек предстоје радови наредних сезона.
Истрајним залагањем и предано теку радови на обнови ове осетљиве ванвремене светиње . Резултати који су данас видљиви охрабрују и дају подстицај за завршну релизацију пројекта који се под покровитељством Министарства културе и информисања успешно изводи уз свесрдну подршку и разумевање студеничког братства.
Аутор, руководилац пројекта и конзерваторски надзор мр Стојанка Самарџић, сликар-рестауратор, саветник, Републички завод за заштиту споменика културе Београд
И ове сезоне за овај одговоран посао су од стране Републичког завода за заштиту споменика културе Београд ангажовани стручњаци конзерватори-рестауратори :
Гордана Јаковљев, руководилац стручне екипе за фирму КОТО
Весна Чанак, Владимир Маркоски, Милица Анђелић, Лука Дедић, Драгана Протић, Јована Јовановић, Анастасија Јовичић, Милана Јовановић, Павле Ђајић, Немања Комненовић, Софија Ракиџић, Вања Зечевић, Кристина Поњавић.